Miten mukavat urheiluvaatteet vaikuttavat mielenterveyteen?

Uncategorized

Written by:

Kaikki varmasti tietävät jo, millä tavalla liikunta vaikuttaa mielenterveyteen. Monien tieteellisten tutkimusten tulokset ovat olleet täysin yksimielisiä: niiden mukaan liikunta auttaa parantamaan fyysisen kunnon lisäksi myös henkistä ja sosiaalista terveyttä, sekä vähentää ennenaikaisen kuoleman riskiä.

Lisäksi liikunta nostattaa mielialaa lisäämällä aivoissa hyvän olon hormonina tunnetun serotoniinin tuotantoa. Tämä voi esimerkiksi auttaa laskemaan ahdistuneisuutta ja voi tukea myös lievässä masennuksessa käytettäviä hoitomenetelmiä. Nyt kuitenkin tulemme siihen kysymykseen, miten mukavat urheiluvaatteet voivat auttaa mielialan kohottamisessa ja tätä kautta myös mielenterveyden parantamisessa?

Liikunnan vaikutukset ovat positiivisia silloin, kun tunnet olosi hyväksi liikkuessa

On hyvä pitää mielessä, että liikunnan positiiviset vaikutukset muuttuvat nopeasti negatiivisiksi, jos inhoat jokaista liikettä, jonka teet ja jokaista askelta, jonka otat. On tärkeää, että liikunnasta pystytään myös nauttimaan, joten itse asiassa sanonta siitä, että liikunta parantaa mielenterveyttä tulisi pikemminkin muuttaa muotoon: liikunta, josta sinä pidät, parantaa mielenterveyttä.

Tässä mielessä liikuntarutiinit kannattaakin suunnata sellaisten lajien pariin, joista nautit kaikkein eniten. Onkin turha suunnata lenkkipolulle hikoilemaan, jos vihaat juoksemista. Lisäksi on hyvä miettiä, tykkäätkö liikkua yksin vai ryhmässä. Ryhmäliikunta auttaa parantamaan sosiaalisia taitoja ja luomaan jopa uusia ystävyyssuhteita, mutta toisaalta yksin liikuttaessa rentoutuminen ja omasta seurasta nauttiminen toimivat toisille paremmin kuin ryhmässä liikkuminen.

Mukavat urheiluvaatteet ovat yhtä kuin parempi mielenterveys

Tässä kohtaa tulemme toiseen tärkeään näkökohtaan, eli urheiluvaatteiden mukavuuteen. Epämukavat ja hiertävät urheiluvaatteet voivat pilata mukavankin liikuntalajin. Lisäksi on hyvä pitää mielessä, että tyylikkäät ja hyvältä näyttävät urheiluvaatteet voivat auttaa nostattamaan itsetuntoa ja motivaatiota, jolloin salille, lenkkipolulle tai joogatunnille lähteminen tuntuu huomattavasti helpommalta.

Mistä tällaisia urheiluvaatteita, jotka ovat samalla sekä tyylikkäitä, mukavia, laadukkaita ja joustavia, voisi sitten löytää? Erityisesti naisille valinnanvaraa löytyy jo vähän liikaa. Lisäksi monet vihaavat vaatekaupoissa kiertelyä ja kaartelua tuntikausien ajan, mutta eivät samalla tiedä, mistä urheiluvaatteet kannattaa tilata, koska valinnanvaraa löytyy verkostakin aivan liikaa. Juuri tämä ongelman havaitsivat myös ruotsalaisen aimn.fi-verkkokaupan perustajat, ja verkkokauppa onkin erikoistunut tänä päivänä tarjoamaan laadukkaista materiaaleista valmistettuja, tyylikkäitä ja samalla ennen kaikkea mukavia urheiluvaatteita kaikenkokoisille naisille.

On sanomattakin selvää, että mukavissa urheiluvaatteissa liikkuminen tekee myös urheilusta huomattavasti nautinnollisempaa. Näin ollen, kun housujen saumat eivät enää kutita jalkoja, eivätkä urheiluliivien hakaset paina enää selkää, voit keskittyä täysillä liikuntasuoritukseen. Hengittävät materiaalit mahdollistavat myös sen, että vaatteesi eivät ole heti liikuntasuorituksen alussa hiestä märkiä, jolloin tunnet varmasti olosi huomattavasti mukavammaksi.

Entä, jos mikään liikuntalaji ei kiinnosta?

Vaikka et innostuisikaan perinteisistä urheilulajeista, kuten juoksusta, kuntosalilla käynnistä, uinnista tai pyöräilystä, on aivan varmaa, että tästä maailmasta löytyy ainakin yksi liikuntalaji, josta varmasti innostut! Miltä kuulostaisi esimerkiksi taiji, riippumattojooga, bollywood-tanssi tai brasilialainen capoeira? Tärkeintä on lähteä kokeilemaan uusia lajeja avoimin mielin ja suhtautua liikuntaan pikemminkin tapana hoitaa mieltä kuin pakollisena pahana, jota kaikkein meidän on tehtävä.

Liikunnan terveelliset vaikutukset nousevat esille missä tahansa liikuntalajissa. Sinun ei siis tarvitse puhkia salilla tuntikausia tunteaksesi olosi hyväksi. 10 minuutin kävely korttelin ympäri tai lyhyet pyrähdykset mökin järvessä saunan jälkeen ovat yksinkertaisia tapoja, joilla voit parantaa omaa mielenterveyttäsi. Lisäksi, jos et syystä tai toisesta innostu yhdestäkään liikuntalajista, voit sijoittaa pieniä aktiviteetteja pitkin päivää, joilla saat kehon liikkeelle. Kun keho voi hyvin, mielikin voi hyvin ja kun mieli voi hyvin, kaikki on hyvin!

lookout